
حسابداری پیمانکاری چیست و چرا ضرورت دارد؟
حسابداری پیمانکاری چیست و چرا ضرورت دارد؟
حسابداری پیمانکاری یکی از موارد ضروری است که برای هر پروژه پیمانکاری باید مورد توجه قرار بگیرد. بدین ترتیب اطلاع از امور مالی پروژه به صورت منظم و دستهبندی شده ارائه میگردد. در مورد انواع پروژههای ساخت و ساز اهمیت حسابداری پیمانکاری به اثبات رسیده است. در واقع با این قرارداد مهم که به عنوان حسابداری پیمانکاری بین کارفرما و پیمانکار بسته میشود چندین مرحله مورد توجه قرار خواهد گرفت. مراحل قرارداد به وضوح مشخص میشود تا برای به انجام رساندن آن توسط پیمانکار شفافیت لازم وجود داشته باشد.
حسابداری پیمانکاری چیست و چرا ضرورت دارد؟
روشهای اجرای حسابداری پیمانکاری متفاوت بوده و قرارداد مشخص میکند که چه نوع تعهداتی بین دو نفر وجود دارد. مدیریت هزنیهها یکی از نتایج مهم در حسابداری پیمانکاری است بدین ترتیب قیمت کلی برای تمامی مراحل پروژه مشخص میشود و توسط حسابدار اعلام میگردد. هزینهها در حسابداری پیمانکاری به سه نوع هزینههای مستقیم و هزینههای غیر مستقیم و هزینههای بیارتباط تقسیم میشوند که هر کدام به نوعی بر پروژه تاثیرگذار هستند. در این روش از استانداردهای مشخصی پیروی میشود تا هزینهها به درستی مشخص گردد. این روش در پروژههای بزرگ با تعداد نیروی کاری بالا و هزنیههای زیاد یک روش موثر در مدیریت هزینه قلمداد میگردد.
حسابداری پیمانکاری عبارت است از تمام امور مالی که در شرکت حسابداری باید برای تمام پروژهها دستهبندی و ارائه شود. شرکتهای پیمانکاری، مجموعههای تخصصی و باتجربه هستند که خدمات خود را در حوزه پروژههای ساخت و ساز و پروژههای عمرانی ارائه میدهند. مسئولیت این چنین شرکتهایی بسته به حجم پروژه، از مقدار کم حجم با حجم متوسط و فعالیت انبوه و عظیم دستهبندی میشود.
بسته به اینکه پروژههای پیمانکاری در چه موقعیتی اجرا میشوند و شرکت پیمانکاری چه تعداد نیرو در اختیار میگیرد، مسئله حسابداری پیمانکاری باید متفاوت، برنامهریزی شود.
اجازه دهید مفهوم فوق را با ذکر یک مثال بیشتر توضیح دهیم: “فرض کنید انجام پروژههای بزرگی چون پروژههای سدسازی و جادهسازی یا احداث تونلها، بر عهده یک شرکت پیمانکاری باشد. این شرکت موظف است از مراحل اولیه کار تا مراحل بهرهبرداری، تمام امور را بر عهده بگیرد. قطعاً انجام چنین پروژه عظیمی به تعداد نیروی کار بسیار بالایی نیاز دارد؛ حداقل ۱۰۰ نفر باید با یکدیگر همکاری کنند تا بخشهای مختلف این کار به خوبی پیش برود. سازماندهی تمام نیروهای کار به ویژه در بخش امور مالی، تمام آن چیزی است که توسط حسابداری پیمانکاری برآورده میشود.”
برنامهریزی جهت اجرا و استفاده از حسابداری پیمانکاری، شرکتها را ملزم میسازد در یک چهارچوب تعریف شده، امور مالی خود را ارزیابی کنند. این کار چند مزیت اصلی دارد. اگر برنامههای مدیریت هزینهها و بودجه مالی شرکتهای پیمانکاری در تمام مراحل کار، با نظم و انضباط بیشتری انجام شود، از خسارتهای مالی جدی یا آسیب زننده جلوگیری خواهد شد.
لازم به ذکر است که برنامهریزی برای اجرای حسابداری پیمانکاری و مدیریت قسمتهای مختلف آن مستلزم تجربه و مهارت است. همانند سایر برنامههای حسابداری، این مسئله نیز نیازمند نصب، به کارگیری و استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری میباشد.
چرا حسابداری پیمانکاری اهمیت دارد؟
برای اینکه اهمیت حسابداری پیمانکاری برای شرکتهای پیمانکاری را بهتر توضیح دهیم، لازم میدانیم به طور مختصر درباره فرایندهایی که در این کسب و کارها اتفاق میافتد صحبت کنیم.
تمام عملیات پیمانکاری در پروژههای مختلف براساس قراردادهای پیمانکاری انجام میشوند. در کلام دیگر، قرارداد پیمانکاری، یک سند رسمی و معتبر است که میان کارفرما و پیمانکار منعقد میشود. در این مدل قراردادها، یک سری مسئولیتها و تعهداتی برای کارفرما در نظر گرفته میشود و همچنین پیمانکار نیز باید مسئولیت اجرای تمام پروژه را بدون کاستی و نقص برعهده بگیرد. به این ترتیب، این تعریف ضرورت استفاده از حسابداری پیمانکاری را بیش از پیش مشخص میکند.
قراردادهای پیمانکاری میان کارفرما و شرکت پیمانکاری به انواع مختلف دستهبندی میشوند. توضیح هر یک از این قراردادها از موضوع این بحث خارج است؛ اما هر کدام تعریف خاص خود را دارند و یک سری مسئولیتها یا تعهداتی را برای پیمانکار معرفی میکنند.
یکی از مواردیکه ضرورت حسابداری پیمانکاری را در قراردادها آشکار میسازد، مدیریت بهتر هزینهها است. در قراردادهای پیمانکاری، یک قیمت کلی برای پروژه مطرح میشود، اما این به معنای پایان کار نیست!
همانطور که میدانید زمانیکه یک پروژه پیمانکاری آغاز میشود، ممکن است بسیاری از هزینههای ناخواسته در میان پروژه به شرکت پیمانکار تحمیل شود. به این هزینهها، هزینههای جانبی گفته میشود؛ اگر چه در تعهدات پیمانکار قرار دارند اما برای آنها معمولاً یک ضمانتنامه در متن قرارداد در نظر گرفته شده است.
اعداد و ارقام هزینههای متفرقه در قراردادهای پیمانکاری دقیقاً مشخص نیستند، بنابراین لازم است این هزینهها در میان کار به صورت گزارشهای دورهای به کارفرما ارائه شود. همین امر ضرورت استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیمانکاری را توجیه میکند.
اجرای نرم افزار حسابداری پیمانکاری در تمام مراحل پروژه
حسابداری پیمانکاری باید در تمام مراحل یک پروژه پیمانکاری اجرا شود. مراحل اولیه یک پروژه پیمانکاری شامل شناسایی و ارزیابی موقعیت و تهیه نقشه و یک برنامه کلی است. تخمین زدن هزینههای کل پروژه و هزینههای جانبی در این قسمت انجام میگیرد.
در این شرایط، فردی که به حسابداری پیمانکاری مسلط است، قیمتهای مختلفی را در نرم افزار تعریف میکند تا در مواقع لزوم بتواند اعداد ارقام و هزینهها را در بخشهای مشخص وارد کند. این مسئله به ویژه در پروژههای انبوه بسیار اهمیت پیدا میکند.
در بخشی از حسابداری پیمانکاری، در آغاز عملیات، مخارج متعددی تعریف میشود. هزینههای مربوط به راهاندازی کارگاه و خرید یا تامین تجهیزات پروژه، هزینههای دستمزد کارگران، بیمه تجهیزات و بیمه کارگران و تمام هزینههایی که مربوط به بخشهای نگهداری پروژه میباشند به طور مجزا در بخش حسابداری تعریف میشود.
یکی از مهمترین قسمتهایی که در حسابداری پیمانکاری باید در نظر گرفته شود، هزینههایی است که به بخش ویژهای از پروژه مربوط است؛ این بخش ویژه عبارت است از هزینههای تاخیر در آماده کردن لوازم و وسایل اولیه کار، تاخیر در شروع عملیات و تاخیر در اتمام پروژه پیمانکاری.
تمام مواردیکه در فوق به آن اشاره کردیم شامل تمام پروژههای پیمانکاری، از ساختمانسازی گرفته تا شهرکسازی، پروژه ساخت و ساز ویلا، پروژههای عمرانی، محوطه سازی، زیباسازی شهرها و غیره میباشند.
برای هرگونه مشاوره جهت خرید و فروش در جابان دماوند با تیم کارشناسان املاک جابان در تماس باشید. اولین معامله انجام می شود، موفقیت زمانیست که ارتباط خریدار یا فروشنده با واسطه تکرار شود.
ابراهیمی: ۰۹۱۲۴۴۷۰۱۹۵